Tuesday, September 27, 2005

Inter-Faith Marriage
الزواج المُختلط

الترجمة العربية بالأسفل

Personally, I believe in civil marriage as the best form of marriage, and that the religious faith of the husband and the wife should not be an issue when choosing a spouse. Inter-faith marriages should be perfectly legal and socially acceptable.

As for children, which is the issue that follows any talk about inter-faith marriages, when their time comes those children should have the freedom to study and choose their faith based on what they believe in, not based on their parents' faith - and the same should apply even if the parents belong to a single faith.

I say all this after I read an article (in Arabic language) about how some Muslim women in the West choose to marry non-Muslim men, ignoring that they are forbidden by their religion to do so, and facing huge social difficulties caused by their families and Muslim friends. Muslim men, of course, are allowed to marry non-Muslim women... but not just any non-Muslims, they have to be either Christian or Jew.

Taking into consideration that it is a matter of opinion and interpretation, the extreme majority of Muslims (and Christians) in the Middle East believe inter-faith marriages are forbidden. And of course what follows is that those marriages are illegal in Egypt and most Islamic countries.

But if people believe they must find a partner from the same faith, does this mean they have an unwritten contract stating that neither of them will change their faith for the rest of their lives? And what guarantees that? What if a spouse decides one day to switch, does this mean their marriage must end? Should marriage mean an end to one's spiritual discovery and growth, or one’s search for a faith more compatible with his or her beliefs?

Does this majority prefer to live a lie with a spouse who hides their true beliefs just because bringing it to the surface will ruin your marriage and the lives of your children?

Religion is a belief, a personal practice, and a choice of the individual, there is no reason why it should affect others, including the individual's spouse or children.

في رأيي الشخصي أن أفضل أنواع الزواج هو الزواج المدني، وأن المعتقدات الدينية للزوج والزوجة لا يجب أن تكون قضية عند اختيار شريك الحياة. الزواج المُختلط بين أشخاص من ديانات مختلفة يجب أن يكون مقبول قانونيا واجتماعيا.

أما الأطفال، وهم القضية التي تتبع أي مناقشة حول الزواج المُختلط، فعندما يأتي وقتهم المفروض أن يكون لديهم الحرية لدراسة واعتناق أي دين بناء على ما يؤمنون به، وليس حسب دين الأب أو الأم - بل ويجب أن يسري نفس هذا النظام حتى إذا كان الأب والأم من نفس الديانة.

السبب في كلامي عن هذا الموضوع هو هذه المقالة التي تتحدث عن كيف أن بعض النساء المسلمات اللاتي انتقلن للعيش في دول غربية قد اخترن أن يتزوجن من رجال غير مسلمين، متجاهلات أن هذا الزواج مُحرّم دينيا من وجهة نظر الأغلبية، مما يؤدي لحدوث ضغوط وصعوبات اجتماعية تتسبب فيها عائلاتهن وأصدقائهن المسلمين. الرجال المسلمين، بالطبع، يحق لهم الزواج من غير المسلمات، ولكن الموضوع ليس مفتوحا على آخره، حيث يجب أن تكون الزوجة إما مسيحية أو يهودية.

مع الأخذ في الاعتبار أن هذا الموضوع يختلف من شخص لآخر حسب الرأي الشخصي أو التفسير الديني، الأغلبية الساحقة من المسلمين (و المسيحيين) في الشرق الأوسط تعتقد أن الزواج المُختلط حرام دينيا. وبالطبع النتيجة هي أن الزواج المُختلط غير قانوني في مصر وأغلب الدول ذات الأكثرية المسلمة، لما تحمله المعتقدات الدينية للأغلبية من تأثير على قوانين البلاد والحياة الاجتماعية في هذه الدول.

ولكن إذا كان الناس يعتقدون أنه شريك الحياة يجب أن يكون من نفس الدين، فهل هذا يعني أن هناك إتفاق ضمني عند الزواج بأن أي من الزوجين لن يقوم بتغيير مُعتقداته أو معتقداتها طوال حياتهما؟ وما الذي يضمن هذا الكلام؟ ماذا لو قرر أحدهما في يوم ما أن يغيّر دينه، هل هذا يعني أن الزواج يجب أن ينتهي؟ هل عندما يتزوج الانسان يجب عليه أن يتوقف عن الاستكشاف أو النمو الروحي، أو البحث عن إيمان آخر يتفق مع مُعتقداته بشكل أكبر؟

وهل تفضل هذه الأغلبية الساحقة أن تعيش في كذبة إذا كان شريك الحياة لا يُظهر مُعتقداته الحقيقية خوفا من تدمير الزواج وبالتالي حياة الأطفال؟

إن الدين هو مُعتقد وممارسة واختيار شخصي، ولا يوجد سبب يجعل ديانة الشخص تؤثر على علاقته بمن حوله، وهذا يشمل العلاقة بين الزوج و الزوجة، بالإضافة لأطفالهما.ء

Tuesday, September 20, 2005

Emergency Law and the Chain of Hatred
قانون الطواريء و سلسلة الكراهية

الترجمة العربية بالأسفل

This is an article in Middle East Times by Sara Khorshid, she talks about how the emergency laws in Egypt are used to imprison people for many years without trial.


Here is an excerpt:

A police officer summed up the situation very clearly to political detainee Abdel Moneim Mohammed, who has spent 13 years in the custody of the Egyptian interior ministry: "We can't release you [regardless of whether you are innocent or guilty]. After spending years in prison, you hate us - and setting you free will be a great risk."

The complete article in English is located here.


هذه مقالة في أوقات الشرق الأوسط لـ سارة خورشيد، وهي تتحدث عن استخدام قانون الطواريء في مصر لاعتقال الأفراد لسنوات بدون محاكمة.

المقالة الأصلية باللغة الانجليزية موجودة هنا، وهذه ترجمة لبعض الأجزاء:

قام ضابط الشرطة بتلخيص الموقف بوضوح شديد للمعتقل السياسي عبد المنعم محمد، الذي قضى 13 عاما مقبوض عليه من قبل وزارة الداخلية: "ما نقدرش نفرج عنّك [ سواء إنتَ بريء أو لأ]، بعد كل السنين إللي قضيتها في السجن، أنت أكيد بتكرهنا - الإفراج عنّك مخاطرة كبيرة".
......

مصر بها أكثر من 15000 معتقل سياسي، طبقا لـ جمعية حقوق الانسان لمساعدة السجناء. أحكام الافراج التي تصدر عن المحاكم يتم رفضها من قِبل وزير الداخلية. حسب الصلاحيات الممنوحة له طبقا لقانون الطواريء - المُطبّق منذ 1981 - يقوم الوزير بإصدار أمر اعتقال جديد، وبذلك يطيل الفترة التي يقضيها السجين خلف القضبان، ويزيد فترة العذاب النفسي لأهل السجين.
......

سيدة حسن، والدة أحمد عبد العظيم المعتقل حاليا في سجن أبو زعبل تقول: "16 سنة. بقالي 16 سنة بَحارب. الأول صارعت عشان أزوره 5 دقايق في السجن، وبعد كدة رُبع ساعة، وبعد كدة نص ساعة ".
زوجها مات بعد 10 سنين من اعتقال ابنهم، بدون أن يتمكن كن رؤيته لمرضه الذي منعه من التوجّه للسجن.
......

يقول مدير جمعية حقوق الانسان لمساعدة السجناء، محمد الزارعي: " المشكلة أن النظام يتعامل مع المعتقلين السياسيين كأنه مُجرّد ملفات سياسية، دون أن ينظر للآثار النفسيّة، والاقتصاديّة، والاجتماعيّة الكبيرة التي يعاني منها هؤلاء المعتقلون وعائلاتهم.

والنتيجة كارثية بجميع المقاييس.

"هناك أعداد كبيرة [من المعتقلين وعائلاتهم] الذين عانوا مُنذ الثمانينات والتسعينات، وبسبب ذلك فهم يكرهون النظام"، كما يقول أحمد سيف الاسلام، المدير التنفيذي لـ مركز هشام مبارك للقانون.
ويقول أيضا: "من الواضح تماما أن هدف الوزارة هو إبقاء هؤلاء في المعتقلات السياسية حتى يقتربوا من الموت... هذه السياسة تم تبنيها مُنذ 1981".
......

كما يقول محمد الزارعي: "بعض المعتقلين لديهم بالفعل أفكار خطيرة، والبعض الآخر اعتنق هذه الأفكار خلال وجوده بالمعتقل، لكن الكثيرين أبرياء اعتقلوا خطأ... السياسة التي يتبعها النظام قد ثبت أنها ليست الأصلح في مواجهة الارهاب".
......

يوجد جيل جديد من أبناء المعتقلين السياسيين... إنتظرهم عندما يكبرون.
ء

Friday, September 16, 2005

A Threat to Egypt's National Security
تهديد لأمن مصر القومي

النسخة العربية بالأسفل

For those who haven’t heard yet, after Israel disengaged from Gaza few days ago, things went out of control there. Thousands of Palestinians illegally crossed the borders between Egypt and Gaza, weapon smugglers sold guns from the Egyptian side to Gaza, Egyptian authorities discovered a tunnel filled with light and heavy infantry weapons, and Hamas blew a hole in the wall on the Egypt-Gaza border.


This kind of chaos on the border can easily include terrorists who participated in recent Sinai bombings fleeing to Gaza to hide among their cousins, or wanted Palestinian terrorists by Israel or the Palestinian Authority escaping and disappearing in Sinai. Guess what an uncontrolled Hamas terrorist will do if he found himself near a Sinai resort that has some Israeli tourists?

As far as I am concerned, this behavior by the Palestinians is the first threat to Egypt's national security on the East border in the last 25 years.

The Minister of Interior (who is so busy waging a war on the opposition in the streets of Egypt) must protect Sinai from illegal trespassers. And the Minister of Defense, who is busy conducting war games in the northern coast, needs to have his border guards to aggressively and immediately defend the border.

People, including those from Gaza, should be welcomed in this country only if they enter legally, but we don't want any new terrorists bombing our people and our visitors, or any foreigners illegally crossing in and out of the country, especially from a territory that lacks law and order like Gaza.


لِمن لم يسمع عن هذا الموضوع... بعد أن قامت إسرائيل بفك الارتباط من قطاع غزة منذ عدّة أيام، خرج الموضوع عن السيطرة على الحدود مصر-غزة. قام آلاف الفلسطينيون بالتسلل بشكل غير قانوني إلى مصر، وازدهرت تجارة تهريب السلاح إلى غزة، واكتشفت السلطات المصرية نفقا مليئا بأسلحة خفيفة وثقيلة، وقامت حماس باستخدام المتفجرات لإحداث فتحة في السور الفاصل بين الجانبين المصري والفلسطيني.

هذه الفوضى على الحدود من الممكن أيضا أن تسهّل هروب المتورطين في التفجيرات الأخيرة في سيناء إلى غزة للاختباء عند أولاد عمومتهم مثلا، أو تسلل إرهابيين فلسطينيين مطلوبين لدى السلطة الفلسطينية وإسرائيل بغرض الاختباء في سيناء... وفي هذه الحالة خمّن ماالذي سيفعله إرهابي حماساوي لو وجد نفسه قرب موقع سياحي في سيناء به سياح إسرائيليون؟

في رأيي أن هذه التصرفات التي يقوم بها الفلسطينيون عبر الحدود قد خلقت أول تهديد لأمن مصر القومي من الناحية الشرقية خلال ال25 سنة الأخيرة.

وزير الداخلية المشغول بإعلان الحرب في شوارع مصر ضد المعارضة يتوجّب عليه حماية سيناء من المتسللين الغير قانونيين. وزير الدفاع المشغول في مناورات الساحل الشمالي يجب أن يتابع الموقف وأن يأمر العسكريين وحرس الحدود بأن يدافعوا عن الحدود المصرية بشكل فعّال وفوري.

أي زوّار بشكل عام (ومن ضمنهم من يأتون مِن غزة) المفروض أن يتم الترحيب بهم في هذه البلد إذا دخلوها بشكل قانوني فقط. أما المتسللون، لا. نحن لا نريد إرهابيون يفجرون مواطنينا وسياحنا، ولا أي أفراد أجانب أن يعبروا الحدود بشكل غير قانوني مِن وإلى البلد، لا سيّما إذا كانوا من منطقة خالية من القانون والنظام مثل غزة.
ء

Wednesday, September 14, 2005

َA Fundamental Solution to... Marriage?
حل جذري للجواز وسنينُه؟

A new political party in Sweden says it will abolish marriage if it gets into power. The Feminist Initiative, which expects more than 20% of the vote in next year's election, claims marriage "is not about love, but about ownership".

That is being said about marriage in Sweden. I am trying to imagine what they are going to say if they discover the Egyptian-style marriage??


Monday, September 12, 2005

Challenges Facing Progressivs in Egypt
تحديات تواجه التقدميين في مصر

النسخة العربية بالأسفل

Progressives in Egypt have a lot to deal with. While Mubarak’s regime and the army’s domination of political life in Egypt in the last 53 years is one thing, major opposition forces and their agendas is another problem.

Contrary to what many might think, the bulk of the opposition in Egypt is composed of traditionalists, while progressives are a minority. In fact, other than corruption and the current election process, the policies of the regime are much more progressive than most of what the traditionalist opposition would like to take place in Egypt.

(I am avoiding the use of the words “liberals” and “conservatives”, because some of our friends in a certain country may not be convinced that the meaning of those two words changes from one country to another, or automatically think that liberal is equal to communist or against the Iraq war).

Unlike the traditionalist opposition, a progressive agenda includes new policies such as normal relations with Israel, new political and economic partnerships with countries in the region and the world rather than ties that are based on nothing with “Arab” countries, an end to the power of religious institutions and separation between government and religion, an end to censorship in all forms, and a new free economy (some form of capitalism) with an end to government owned corporations. Progressives will also seek democracy, civil rights, and freedom of choice and ideas, and will welcome interaction with foreign countries, such as the USA, regarding these issues.

On the other hand, traditionalist opposition is mainly composed of two kinds of people: pan-Arab nationalists such as Nasserists, or groups with a political Islamic agenda, such as the Muslim Brotherhood. Of course, people with such backgrounds would consider a progressive agenda to be a “breach of Egypt’s role in the region” or “a violation of the untouchable national policies”. Ayman Nour, for example, a popular opposition figure who came second after Mubarak in the recent elections, ruled out normalizing relations with Israel if he had won in 2005. Kefaya movement demands free expression and an end to media censorship of political ideas, but in their demonstrations they raise the pictures and chant the name of Egypt’s worst dictator in modern History, Gamal Abdul-Nasser, a symbol of pan-Arabism.

The Egyptian regime, aiming to please all parties including other countries in the region and the world, deliberately puts itself somewhere in the middle between progressives and traditionalists on most, if not all of these political, economic, and social issues. Since Mubarak came to power in 1981, the regime adopted tasteless policies that have no clear direction or affiliation, which resulted in moving the country to… nowhere. Take for example the state of Egypt’s current relations with Israel, or the influence that religious institutions have versus true freedom of expression.

That is why the progressives are in a dilemma. If they choose not to be isolated in the political arena, they will to either accept the current regime with its corruption, its attempts to please everyone, and the lack of a true progressive agenda, or to ally themselves with the rest of the opposition, which if one day came to power, will result in a situation that is not much different from a progressive point of view, or will take Egypt back to the days of the sixties, or even the medieval times.


التقدميين في مصر لديهم مشاكل كثيرة، ومن ضمنها نظام مبارك والهيمنة العسكرية على الحكم في السنوات ال 55 الأخيرة، ولكن المشكلة الأكبر هي توجهات ومطالب جماعات المعارضة الرئيسية.

خلافا لما يعتقده الكثيرون، أغلب كيانات المعارضة في مصر تنتمي لمعسكر "التقليديون"، بينما يُشكل التقدميون نسبة بسيطة في المعارضة. بل أن النظام الحاكم نفسه أكثر تقدمية في توجّهاته مما تريد هذه المعارضة التقليدية أن تراه على أرض الواقع، بخلاف مواضيع كالفساد والانتخابات.

بعكس أهداف المعارضة التقليدية، الأجندة التقدُّمية تشمل سياسات جديدة مثل إنشاء علاقات طبيعية مع إسرائيل، وشراكات سياسية واقتصادية جديدة مع دول المنطقة والعالم بدلا من إرتباطات مبنية على لا شيء مع الدول "العربية"، وفصل الدين عن الدولة وإنهاء نفوذ المؤسسات الدينية، وإنهاء الرقابة بجميع أشكالها، واقتصاد حر مبني على نوع من الرأسمالية مع إنهاء امتلاك الحكومة للشركات. التقدميون أيضا يسعون إلى تحقيق الديموقراطية، الحقوق المدنيّة، وحرية الاختيار والرأي، وسيرحبون بمناقشات مع دول أجنبية كالولايات المتحدة مثلا بخصوص هذه المواضيع.

على الجهة الأخرى، المعارضة التقليدية تنقسم إلى نوعين رئيسيين: القوميون العرب (ومن ضمنهم الناصريين)، أو جماعات الإسلام السياسي مثل الإخوان المسلمين. بالطبع، المنتمين لهذه المعارضة التقليدية سيعتبرون الأجندة التقدمية "إعتداء على دور مصر في المنطقة" أو "مخالفة للثوابت الوطنية". على سبيل المثال، أيمن نور، وهو شخصية معارضة ذات شعبية عالية حققت المركز الثاني في الانتخابات بعد مبارك، قال أنه لن يكون هناك تطبيع مع إسرائيل في حالة فوزه في انتخابات 2005. أما حركة كفاية التي تطلب حرية التعبير عن الرأي وإنهاء الرقابة على الأفكار السياسية، فإن الكثير من أعضائها يحملون صور ويرددون اسم أسوأ ديكتاتور في تاريخ مصرالحديث، جمال عبد الناصر، رمز القومية العربية، وهي مفارقة غريبة.

النظام الحاكم يرغب في إرضاء جميع الأطراف ومن بينها أطراف خارجية في المنطقة والعالم، ويتعمد وضع نفسه في منتصف الطريق بين التقدميين والتقليديين في أغلب، إن لم يكن كل، القضايا السياسية والاقتصادية والاجتماعية. منذ أن وصل مبارك إلى السلطة في 1981، تبنى النظام الحاكم سياسات عديمة الطعم بدون توجهات واضحة، مما تسبب في حالة الجمود التي تعاني منها مصر. على سبيل المثال الوضع الحالي للعلاقات المصرية الاسرائيلية، أو السماح لنفوذ المؤسسات الدينية ضد حرية التعبير عن الرأي.

ولهذا فإن التقدميين في معضلة، فهم إذا اختاروا أن لا يبقوا منفردين في اللعبة السياسية، فسيكون عليهم إما أن يقبلوا النظام الحالي بفساده ومحاولاته لإرضاء جميع الأطراف، وانعدام أجندة تقدمية حقيقية، أو أن يتحالفوا مع بقية جماعات المعارضة، التي إذا وصلت للحكم في يوم ما، ستتسبب في وضع لا يختلف كثيرا عما نعيش فيه اليوم، أو ستتسبب بعودة مصر لأيام الستينات، أو حتى العصور الوسطى.
ء

Sunday, September 04, 2005

The Y-Bomb
Y القنبلة

الترجمة العربية بالأسفل

Several news reports covered a study about the fate of the Y-chromosome (the chromosome that makes a man a man). The issue is that scientists believe that over long periods of time in the past, the human Y-chromosome suffered mutations and lost many of it’s genes, suggesting that it could disappear millions of years from now, and sighting chimps, who’s Y-chromosome is suffering more loss than the human one.

Men have the gender chromosomes XY, while women have the gender chromosomes XX.

This immediately reminded me of a movie I have seen called (The Last Man on Planet Earth). The movie is about the Y-bomb, a biological weapon designed to spread a deadly disease among humans carrying the Y-chromosome. The purpose of this weapon, which according to the plot was used by the USA in some war in Afghanistan, was to kill the enemy soldiers (who are mostly or all men) and bring an early victory.

When the weapon was used it got out of control and the disease spread among men in the whole world, with an effective kill rate of 97% of the male population. What happened after that is the interesting part:

Women, who suddenly became pissed off by all the war, death, and suffering the men caused in the world during the entire human history, took control of everything and men became outcasts in what can be called concentration camps. New laws were established banning men from leaving their isolated locations and prohibiting women from having sex with men, while allowing women to marry or have sex with each other. To guarantee survival of the species, cloning was used to impregnate women who wanted to become mothers with female babies.

The main target at this point was to prevent women from having male babies, which meant that in a matter of years, after all the surviving men have died, there will be no more male humans.

At that time, and as if men didn’t have enough problems, the president of the United States (a woman, of course) was killed by an angry man.

As the years passed by, all the remaining men in the isolation camps became old, since no male births were occurring, and young women and girls who were born after the war and who were becoming the majority of the population never saw men in their lives. In the midst of all this a mad scientist wanted to prove that men can be peaceful, so she cloned a male after making some genetic modification to strengthen the love and peace parts of her specimen. Many years after that, the boy (now a young man) escaped and was spotted by scared and screaming women in the streets. After the police arrived, a policewoman could not shoot him because she never saw a man in her life, and he gets away in a car.

Some of the funny things in the movie include an secret house where some of the remaining old men are offered for rich women for the purpose of sex, and in another scene a woman with makeup, clothes, and a wig that made her look just like Michael Jackson, she was walking in the street offering herself to other women, and asking them if they are looking for a “boyfriend”.

And the story goes on. The movie could have had much better production and budget, but the idea is what really matters.

I know many (especially most men) won't like this idea, but I am curious about women's opinion. Any way, the reason I say all this is that with all what is happening in the world under the current system, and all the news about violence, terror, and wars, I can’t stop wondering about this imaginary alternative if the plot of this movie becomes reality one day.

بعض التقارير الاخبارية تحدثت عن دراسة بخصوص مصير الكروموسوم Y وهو الكروموسوم الذي يجعل الرجل رجلاً. العلماء يعتقدون أنه خلال فترات طويلة في الماضي السحيق، تأثر هذا الكروموسوم ببعض الطفرات وفقد عدد من جيناته، مما يعني أنه بعد ملايين السنين من الممكن أن يختفي هذا الكروموسوم من التركيبة البيولوجية للرجال. بعض هذه المقالات ذكرت الشمبانزي، لأنه يتعرض لمعدل فقد لخصائص الكروموسوم الذكري أسرع من البشر.

الرجال يحملون كروموسوميّ XY، بينما تحمل النساء كروموسوميّ XX.

على الفور تذكّرت فيلم أمريكي إسمه "آخر رجل على كوكب الأرض". الفيلم خيالي (أو بمعنى أصح لم تتحقق أحداثه بعد)، ويتحدّث عن قنبلة بيولوجية مُصمّمة لنشر مرض قاتل بين البشر الذين يحملون كروموسوم Y، أي الرجال. الغرض من هذا السلاح (الذي حسب قصة الفيلم استخدمته الولايات المتحدة في حرب ما في أفغانستان)، الغرض منه هو قتل جنود الأعداء الذين بالطبع أغلبهم أو كلّهم من الرجال، لإنهاء الحرب بشكل سريع.

عندما تم استخدام السلاح في الفيلم، خرج الموضوع عن السيطرة وانتشر المرض بين الرجال في جميع أنحاء العالم، وحقّق معدل قتل 97% لدى الذكور. ما حدث بعد ذلك هو الجزء المهم:

نساء العالم، واللاتي أُصبن فجأة بالقرف من الحروب والقتل والمعاناة التي تسبب بها الرجال في التاريخ البشري، قرّرن السيطرة على مقاليد الأمور في العالم، وأصبح الرجال بعدها منبوذين في أماكن يمكن أن نسميها معسكرات معزولة. قوانين جديدة تم تطبيقها تمنع من تبقى من الرجال من مغادرة مناطقهم أو الاختلاط بالنساء، وتمنع النساء من ممارسة الجنس مع الرجال، وفي نفس الوقت تسمح لهن بالزواج أو ممارسة الجنس مع بعضهن. وللحفاظ على النوع البشرى بدأ استخدام الاستنساخ لإحداث الحمل لدى النساء اللاتي يردن أن يصبحن أمهات، بغرض إنجاب الإناث.

الهدف الرئيسي في ذلك الوقت هو منع النساء من إنجاب الذكور، مما يعني أنها مسألة وقت قبل أن ينقرض من تبقى من الرجال الذين لم يتأثروا بالمرض.

في ذلك الوقت، وكأن الرجال تنقصهم المشاكل، قام أحد الرجال الغاضبين بقتل رئيسة الولايات المتحدة.

بمرور السنين، أصبح كل الرجال المتبقين في المعسكرات عواجيز، بما أن إنجاب الذكور قد توقّف. كل النساء الشابات وصغيرات السن اللاتي وُلدن بعد الحرب لم ترى أعينهن رجلا من قبل. وفي وسط كل هذا قامت عالمة مجنونة باستنساخ رجل لتثبت أن الرجال ممكن أن يكونوا مسالمين، وذلك بعد أن قامت بتعديل الجينات في العيّنة لزيادة الرغبة في الحب والسلام لدى الطفل الجديد.
بعد ذلك بعدة سنين، عندما أصبح ذلك الطفل رجلا، قام بالهروب من المعمل ورأته النساء في الشارع، حيث طاردته الشرطة، ولكن الشرطية لم تتمكّن من الضغط على الزناد، حيث أنها لم ترى رجلا في حياتها، فتمكّن من الهرب.

بعض المظاهر في الفيلم التي أحسست أنها كوميديّة تشمل بيت سرى تعرض صاحبته بعض من تبقى من الرجال المسنّين لممارسة الجنس مع النساء اللاتي يمكنهنّ الدفع $. وفي مشهد آخر امرأة تضع مستحضرات تجميل وملابس وباروكة لتشبه مايكل جاكسون، وتعرض نفسها في الشارع على النساء اللاتي يردن أن يقضين بعض الوقت الساخن مع صديق (بوي فريند).

وتتوالى الأحداث. ولكن هذا الفيلم كان من الممكن أن يكون أفضل بكثير في حالة زيادة الميزانية ووجود إنتاج وإخراج وسيناريو أفضل. ولكن المهم طبعا هو فكرة الفيلم.


أنا واثق أن الكثيرين (خصوصا أغلب الرجال) لن تعجبهم الفكرة، ولكنني أتسائل عن رأي النساء في هذا الموضوع. على أي حال، بسبب كل مايحدث هذه الأيام في ظل النظام العالمي القائم، وكل الأخبار عن العنف، والإرهاب، والحروب، لا يستطيع الشخص أن يمنع نفسه من التسائل عن البديل الخيالي الذي قد يتحقق في حالة تحول أحداث هذا الفيلم إلى واقع.
ء