Tuesday, September 27, 2005

Inter-Faith Marriage
الزواج المُختلط

الترجمة العربية بالأسفل

Personally, I believe in civil marriage as the best form of marriage, and that the religious faith of the husband and the wife should not be an issue when choosing a spouse. Inter-faith marriages should be perfectly legal and socially acceptable.

As for children, which is the issue that follows any talk about inter-faith marriages, when their time comes those children should have the freedom to study and choose their faith based on what they believe in, not based on their parents' faith - and the same should apply even if the parents belong to a single faith.

I say all this after I read an article (in Arabic language) about how some Muslim women in the West choose to marry non-Muslim men, ignoring that they are forbidden by their religion to do so, and facing huge social difficulties caused by their families and Muslim friends. Muslim men, of course, are allowed to marry non-Muslim women... but not just any non-Muslims, they have to be either Christian or Jew.

Taking into consideration that it is a matter of opinion and interpretation, the extreme majority of Muslims (and Christians) in the Middle East believe inter-faith marriages are forbidden. And of course what follows is that those marriages are illegal in Egypt and most Islamic countries.

But if people believe they must find a partner from the same faith, does this mean they have an unwritten contract stating that neither of them will change their faith for the rest of their lives? And what guarantees that? What if a spouse decides one day to switch, does this mean their marriage must end? Should marriage mean an end to one's spiritual discovery and growth, or one’s search for a faith more compatible with his or her beliefs?

Does this majority prefer to live a lie with a spouse who hides their true beliefs just because bringing it to the surface will ruin your marriage and the lives of your children?

Religion is a belief, a personal practice, and a choice of the individual, there is no reason why it should affect others, including the individual's spouse or children.

في رأيي الشخصي أن أفضل أنواع الزواج هو الزواج المدني، وأن المعتقدات الدينية للزوج والزوجة لا يجب أن تكون قضية عند اختيار شريك الحياة. الزواج المُختلط بين أشخاص من ديانات مختلفة يجب أن يكون مقبول قانونيا واجتماعيا.

أما الأطفال، وهم القضية التي تتبع أي مناقشة حول الزواج المُختلط، فعندما يأتي وقتهم المفروض أن يكون لديهم الحرية لدراسة واعتناق أي دين بناء على ما يؤمنون به، وليس حسب دين الأب أو الأم - بل ويجب أن يسري نفس هذا النظام حتى إذا كان الأب والأم من نفس الديانة.

السبب في كلامي عن هذا الموضوع هو هذه المقالة التي تتحدث عن كيف أن بعض النساء المسلمات اللاتي انتقلن للعيش في دول غربية قد اخترن أن يتزوجن من رجال غير مسلمين، متجاهلات أن هذا الزواج مُحرّم دينيا من وجهة نظر الأغلبية، مما يؤدي لحدوث ضغوط وصعوبات اجتماعية تتسبب فيها عائلاتهن وأصدقائهن المسلمين. الرجال المسلمين، بالطبع، يحق لهم الزواج من غير المسلمات، ولكن الموضوع ليس مفتوحا على آخره، حيث يجب أن تكون الزوجة إما مسيحية أو يهودية.

مع الأخذ في الاعتبار أن هذا الموضوع يختلف من شخص لآخر حسب الرأي الشخصي أو التفسير الديني، الأغلبية الساحقة من المسلمين (و المسيحيين) في الشرق الأوسط تعتقد أن الزواج المُختلط حرام دينيا. وبالطبع النتيجة هي أن الزواج المُختلط غير قانوني في مصر وأغلب الدول ذات الأكثرية المسلمة، لما تحمله المعتقدات الدينية للأغلبية من تأثير على قوانين البلاد والحياة الاجتماعية في هذه الدول.

ولكن إذا كان الناس يعتقدون أنه شريك الحياة يجب أن يكون من نفس الدين، فهل هذا يعني أن هناك إتفاق ضمني عند الزواج بأن أي من الزوجين لن يقوم بتغيير مُعتقداته أو معتقداتها طوال حياتهما؟ وما الذي يضمن هذا الكلام؟ ماذا لو قرر أحدهما في يوم ما أن يغيّر دينه، هل هذا يعني أن الزواج يجب أن ينتهي؟ هل عندما يتزوج الانسان يجب عليه أن يتوقف عن الاستكشاف أو النمو الروحي، أو البحث عن إيمان آخر يتفق مع مُعتقداته بشكل أكبر؟

وهل تفضل هذه الأغلبية الساحقة أن تعيش في كذبة إذا كان شريك الحياة لا يُظهر مُعتقداته الحقيقية خوفا من تدمير الزواج وبالتالي حياة الأطفال؟

إن الدين هو مُعتقد وممارسة واختيار شخصي، ولا يوجد سبب يجعل ديانة الشخص تؤثر على علاقته بمن حوله، وهذا يشمل العلاقة بين الزوج و الزوجة، بالإضافة لأطفالهما.ء